Kurssin sisältö
Kurssin johdanto
3-osaisen kurssin johdanto Kouluttaja esittäytyy
0/2
1. Johdanto Leaniin
Leanin taustaa Leanin ydinarvot - erinomaisuuden saavuttaminen Esimerkki: Toyotan tuotantomalli Kysely: Siivouspalvelun prosessien sujuvuus
0/4
2. Lean-filosofia
Filosofia sujuvan työn taustalla Sujuva työ eli flow Perinteinen länsimainen vs. Lean-ajattelu Nykytilasta tavoitetilaan Kysely; Työn sujuvuus ja pullonkaulat
0/5
3. Asiakaskeskeinen ja virtaustehokas siivouspalvelu
Asiakaskeskeistä palvelua Puhtauden tuottamisen tekijät - Asiakaspalvelu ja puhtauspalvelujen asiakas Kysely: Virtaus- vai resurssitehokas siivouspalvelu Kysely: Asiakaskeskeinen siivouspalvelu
0/4
4. Lean-periaatteet
Viisi Leanin periaatetta Viisi Lean-periaatetta siivouspalvelussa Leanin 8 hukkatyyppiä Hukka, vaihtelu ja ylikuormitus Kysely: Siivouspalvelun johdon ja tuotannon työskentely
0/5
5. Arvoa siivouspalvelun asiakkaalle
Asiakasarvo Asiakasarvon parantaminen Kysely: Siivouspalvelun asiakasarvo
0/3
6. Miksi Lean siivouspalveluun
Miksi Lean-toimintamalli Lean käytäntöön voimakkaasti hintakilpaillulla toimialalla
0/2
7. Miksi riittävä tehokkuus on riittävä
Vaihtelun merkitys siivouspalvelun tehokkuuteen Tehokkuusparadoksi
0/2
8. Kysely: Organisaation nykytila, tavoitetila, mikä estää
Kysely: Organisaation nykytila, tavoitetila, mikä estää Kysely palvelee Kurssia 2 – Lean käytäntöön – Tavataan seuraavalla kurssilla!
0/1
Siivouspalvelun johdolle ja työnjohdolle – Parempaa tulosta ja sujuvampaa siivouspalvelua Lean-toimintamallin keinoin – Kurssi 1
Oppitunnin sisältö

Lean on jatkuvan kehittämisen toimintamalli, jonka avulla pyritään maksimoimaan asiakasarvo minimoimalla hukka keskittymällä olennaiseen. Lean-filosofian ja työkalujen avulla voidaan kehittää yrityksen ja sen henkilöstön osaamista, parantaa tuloksellisuutta ja kannattavuutta. Sujuvampi työtä on myös mukavampaa!

Siivouspalvelussa Lean-periaatteiden, menetelmien ja työkalujen käytön mahdollisuudet ja hyödyt ovat rajattomat prosessien, laadun ja tuottavuuden parantamiseen, asiakkaan ymmärtämiseen ja johtamiseen. Ensin tulee kuitenkin ymmärtää, miksi organisaation ja johdon kannattaa lähteä Lean-matkalle ja saada ymmärrys filosofiasta ja periaatteista.

1 Lean-perusteet, periaatteet ja asiakasarvon parantaminen kurssilla esitellään Leanin tausta, filosofia ja periaatteet, hukkatyypit, asiakasarvon muodostuminen ja keinoja sen parantamiseen. Lisäksi kerrotaan, miksi riittävä tehokkuus riittää. Kurssilla on useita kyselyitä, joiden avulla voit pohtia oman työsi ja organisaation nykytilaa sekä parannustarpeita. 2 Lean käytäntöön – toiminnan parantaminen leanisti paneudutaan siivouspalvelun asiantuntijatyön ja tuotannon hukkatyyppeihin sekä keinoihin parantaa omaa ja organisaation asiantuntijatyötä siisteyden ja järjestyksen, visuaalisuuden sekä arvoketjun, virtauksen, imun ja täydellisyyden parantamisen keinoin. Lisäksi saat käytännön vinkkejä asiantuntijatyön sujuvuuteen! 3 Lean käytännöllinen ongelmanratkaisu kursilla ratkotaan ongelmia ja juurisyitä esimerkkien avulla.

Kerää työhösi oppeja ja hyödynnä tehtäviä, jotta voit tehdä työtäsi järkevämmin! Olen itse toiminut pitkään siivoustyönjohtajana ja työssä on paljon hyötyä Lean-toiminta- ja johtamismallista, jotta vaihtelu, kiire ja laatu pysyy näpeissä. Jos tarvitsette organisaatiossanne tukea ja apua, olen mieluusti käytettävissä niin parannusprokteihin kuin Lean-valmennukseen.

Huom. en ole laatinut kurssille testejä ja vaikeita tehtäviä, vaan kyselyitä, koska Lean pitää ymmärtää. Voit laittaa sivuston tai sähköpostin kautta kautta kysymyksiä ja palautetta kurssista. 

– Meri / Meri Consultare / Kiinteistöalan Lean-asiantuntija

[email protected], www.mericonsultare.fi

0% Valmis